.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
رابطه با علما و تبعات هدفمندی یارانه‌ها را جدی بگیرید

محمد جواد لاریجانی در مقاله ای به دولت هشدار داده است که توجه ویژه ای به رابطه با علما و فقها و اجرای هدفمند کردن یارانه ها داشته باشد.

محمد جواد لاریجانی با بیان اینکه نفاق سبز ضعیف تر از آن است که با همان راه و رسم دست به ماجرا جویی بزند، تاکید کرده که دو کمین گاه محل سرمایه گذاری دشمنان نظام خواهد بود. از نظر لاریجانی این دو کمین گاه یکی ارتباط دولت با علما است و دیگری تبعات احتمالی اجرایی شدن قانون هدفمند کردن یارانه ها.

در متن کامل یادداشت لاریجانی در سرمقاله روزنامه رسالت آمده است؛

1- “نفاق سبز” ضعيف تر و رسواتر از آن است که با همان راه و رسم دست به ماجراجويي بزند. بنابراين بايد مواظب باشيم تا نقاط آسيب جديدي مورد سوء استفاده قرار نگيرد. به نظر من دو کمين گاه روشن محل سرمايه گذاري خط نفاق و دشمنان اسلام و اين ملت است: يکي رابطه علما و فقهاي بزرگوار با دولت وديگري محمل هاي اعتراضي صنفي و عمدتا اقتصادي.

2- نقش علماي دين در توسعه بزرگترين دستاورد انقلاب اسلامي، يعني بناي يک نظم مدني براساس عقلانيت اسلامي، کاملا روشن است. چنين نظامي در هر قدم از تصميم سازي هاي خود بايد متکي به تعاليم شرع و مکتب اهل بيت (سلام الله عليهم اجمعين) باشد و طبيعي است که بايد به عالمان دين رجوع نمايد. رجوع به عالمان، دين را از راهزنان فکري و دجال هاي زمان حفظ مي نمايد و از طرفي آنان را به باروهاي حفاظت از راه خدايي تبديل مي نمايد. در جريان فتنه انتخابات از برنامه وسيعي پرده برداري شد و آن خط تشويش و القاء در مورد علماي حوزه بوده است. ساماندهي وسيع و به کارگيري همه امکانات ارتباطي در اين زمينه چشمگير بوده است. البته با تفضل الهي و درايتي که فقهاي گرانقدر از آن بهره دارند، اين تلاش ها ناکام ماند. اما ناکامي به معني ختم پروژه نيست.

3- از دولت محترم و رياست جمهور عزيز انتظار داريم در اين زمينه بر دقت و شفافيت مطالب و برنامه خود بيفزايند. زيرا نقطه قوت اين دولت تدين آن است: کافي است به اعضاي کابينه توجه نمائيد؛ وزراي عزيز ما هر يک داراي سوابق روشن در تشرع و تبعيت از خط ولايت و ارادت نسبت به مقام معظم رهبري هستند. حال چنين دولتي نبايد از نقطه قوت خود مورد سوء استفاده قرار گيرد. به عنوان نمونه: من سخنان شيرين رياست محترم جمهوري را در برنامه تلويزيوني ملاحظه کردم و از آن بسيار بهره بردم. در يکي از مطالب، ايشان اشاره داشتند که ايران امروز توان داشتن جمعيتي در حدود يکصد و پنجاه ميليون نفر را دارد و نه هفتاد ميليون؛ لذا به نظر ايشان مي بايست نرخ رشد جمعيت افزايش يابد. اما نحوه بيان ايشان چنان بود که گويي يک خلاف شرع بين در حال انجام است و علما آن را مي بينند و سکوت کرده اند و استشهادي که به آيه “ولا تقتلوا اولادکم خشيه املاق نحن نرزقهم و اياکم انقتلهم کان خطءا کبيرا” (سوره مبارکه بني اسرائيل/الاسراء- آيه31 ) در مورد کشتن فرزندان از ترس فقر نمودند، به نوعي اين برداشت را تقويت مي نمود. چرا؟

4- در واقع، در مورد مسئله تنظيم تعداد فرزندان در سطح فردي و مسئله تنظيم نرخ رشد جمعيت در سطح جمعي چند سوال اساسي وجود دارد:

سوال اول اين است که آيا افراد در زندگي خود مجاز هستند که در مورد تعداد فرزندان خود برنامه ريزي کنند؟ سوال دوم اينکه آيا در حکومت اسلامي، حاکم مي تواند براي نرخ رشد جمعيت برنامه ريزي نموده و مردم را تشويق و حتي ملزم به رعايت آن برنامه نمايد؟
سوم اينکه براي شرايط امروز ايران از لحاظ کارشناسي چه نرخ رشدي بايد توصيه شود؟
در مورد سوال اول و دوم که از زمان حضرت امام(ره) مطرح شده است غالب علماي بزرگوار ما قائل به جواز بوده و هستند. البته ممکن است فقهايي باشند که قائل به جواز باشند اما برخي روش ها- مانند عقيم نمودن مرد يا زن- را مجاز ندانند. اما سوال سوم، يک سوال کارشناسي است و ترديد در سياست جاري به نظر من کار خوبي براي بازنگري و دقت بيشتر است و اين يکي از خصوصيات خوب جناب رئيس جمهور است که سعي دارد نظم مالوف را به چالش بکشاند. البته من معتقد هستم که خود ايشان هم قبول دارند که تحديد نسل ضروري است، زيرا فرض کنيد جمعيت ايران در طي ده سال يا کمتر به يکصد و پنجاه ميليون برسد.

خوب، مسلما اين مملکت طاقت پانصد ميليون جمعيت را ندارد. پس بايد کاري کرد که انفجار جمعيت اتفاق نيفتد. به عبارت ديگر “نرخ” رشد جميعت بايد خود متغير باشد و به تدريج شتاب خود را روي سطحي - حال يکصد و پنجاه يا کمتر و بيشتر- “صفر” نمايد.

خلاصه کلام: مقصود من از اين تفصيل عمدتا اين نکته بود که رياست محترم جمهوري مي توانند سياست جاري را به نقد کارشناسانه بکشند و در اين سير برکاتي براي اصلاح وجود دارد؛ اما لازم است اين غرض نيک را دقيق و روشن بيان نمايند و آن را از آميختگي به ساير جهات غير وارد در بحث بازدارند تا اصحاب فتنه نتوانند سوء استفاده کنند.

5- کمين گاه دوم براي فتنه گران، نارضايتي هاي صنفي و گاه عمومي - درآمدي است. بويژه دولت در آستانه يک اقدام بسيار مهم در اقتصاد کشور است و آن هم تعديل، حذف و يا هدفمند کردن يارانه هاست. اين امر مسلما تنش هاي درآمدي به طبقاتي از جامعه وارد مي کند که آنان را سخت نگران مي سازد. دقيقا اين زمينه است که اصحاب فتنه در صدد شکار آن هستند. لذا ضروري است که اولا، دولت و مجلس تمام شوک هاي محتمل را احصاء نمايند و براي مهار برنامه داشته باشند. ثانيا، دولت، مجلس و قوه قضائيه بايد با هماهنگي يکديگر به رصد شرايط و تنظيم و اقدام سريع آمادگي هاي لازم را داشته باشند. ثالثا، دولت بايد آمادگي و توان لازم براي اقدام عاجل و قدرت مانور داشته باشد و بالاخره اطلاع رساني درست و آگاهي دادن به مردم کليدي ترين اقدام و باطل کننده عمده فتنه مي باشد.

6- نکته مهم اين است که بدانيم توفيقات عظيم و تحسين برانگيز اين ملت در زمينه هاي هسته اي، دفاعي، ماهواره و علوم و فنون جديد همه و همه ميوه هاي اوليه درخت مبارک نظام اسلامي و تجربه منحصر به فرد اين مردم است و اين تجربه همان گوهري است که رهزنان قصد آن را کرده اند و بايد با تمام وجود پاسدار آن باشيم. ان شاء الله


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.164 seconds.